2012/06/23

Skall jag börja med Lchf igen?

Detta ligger och nöter i huvudet på mig idag. Det finns många orsaker till att jag funderar på det. Men den största är att jag efter tre månader på lågkalori-kost har uppnått ett läge där jag går upp i vikt på inget alls, fast jag borde förbränna omkring 3500 kcal om dagen med träningen jag gör och min vikt, och käkar omkring 1000 kcal om dagen, ändå går upp i vikt om jag käkar 1300 kcal en dag. Det är en dåligt tecken. Kroppen går på sparlåga.

Jag har tyvärr inte tillräckligt bra ekonomi för att ha råd att köpa massor av riktigt kött och sånt, och jag saknar en bra frys så jag kan bunkra upp när det är lågpris. Dock så har jag inte samma problem som jag hade innan längre, jag äter inte något godis eller snacks längre, och jag hoppas att jag skall kunna ta bort den dumma ovanan att behöva massa snacks (som jag hade på lchf förra gången), och att jag den här gången skall undvika allt som innehåller onödiga mängder salt. Salt har nämligen en vidrig effekt på mig. (svullet ansikte! Vatten-ansamlingar!)

Om jag väljer att köra lchf igen, så kommer jag den här gången att fortsätta att träna så som jag gör idag. Promenader och simning och allt det där. Kanske dock med något mer vila instoppat mellan passen?

Målet är att jag skall kunna äta mellan 1300 - 2200 kcal om dagen och ändå gå ned i vikt, iom att jag motionerar (vad kosten kommer att ge för effekt vet jag inte, jag gick inte ned något särskilt sist jag åt lchf.)

Jag har alldeles snart avslutat mina första tre månader, och jag har lyckats gå ned 20 kg, och jag har fått väldigt VÄLDIGT mycket bättre fysik. Jag är stark och glad. Men det är viktigt att jag tar hand om min kropp, matar den med nyttig mat och stryker den medhårs. Så nästa 3 månader skall jag ägna åt att ta hand om min kropp och träna ned och ha det underbart härligt under tiden.

Hoppas jag går ned lite i vikt också, men huvudsaken är att jag klarar att röra på mig, mår bra och är aktiv under tiden. Jag vill gå ned i vikt utan att behöva tänka på det. Leva ett liv som uppmuntrar min kropp att "normaliseras" för att jag lever mer normalt.
//H-M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar