2012/06/23

Refeed?

Min forskning på hur jag skall göra för att komma ur denna "lågkalori-fällan" där jag ätit för lite kalorier under lång tid och sänkt min ämnesomsättning leder mig vidare till nya tankar. Lchf är en idé, men det här inlägget får mig att fundera över om en "refeed" metod kan vara en annan metod?

Refeed skall tydligen gå ut på att man har en ätar-dag, eller att man kör någon slags periodisk fasta osv. Man äter lågkalori (som man vill lchf eller vilken kost man nu än gör) och man tar sedan en dag i veckan då man tillåter sig att äta ordentligt, man kanske till och med äter för mycket, man tränar/motionerar under tiden för att suga upp sockret till musklerna istället för att det hamnar i fettcellerna. Och man höjer sin ämnesomsättning / bibehåller en normal ämnesomsättning genom att ha en "frossa" dag!

Det låter... underbart. Det låter... för bra för att vara sant! Vet inte om jag vågar testa det när det låter så bra. Det är säkert en fälla?! --- Men åh andra sidan. Det låter på något sätt rimligt ändå.

Jag har märkt att jag gör mycket sämre ifrån mig på min motion om jag ätit lite under en lång tid, kontra om jag stoppat i mig mer ordentligt en dag och sedan tränar dagen efter.

*Funderar vidare* //H-M

2 kommentarer:

  1. http://www.nickmitchellblog.com/cheating-refeeds-fat-loss/ -- En till länk om Refeed.

    SvaraRadera
  2. jag är 16 år och 1210 kalorier per dag,Tränar mycket. Kan jag få sänkt ämnesomsättning? Skulle uppskatta ett inlägg om vad det innebär om de skulle hända :)

    Bra blogg!

    SvaraRadera