2012/06/22

Inte direkt nöjd.

Jag är rädd faktiskt. Rädd att jag för att jag är tvungen att vila för att jag skadat höften. Rädd att om jag slutar motionera varje dag, att jag skall gå upp i vikt igen. Rationellt så vet jag att det förmodligen är det bästa jag kan göra just nu. Ge min kropp en paus och lite vila ifrån den hårda stressen det är att träna så mycket som jag gjort och äta så lite som jag gjort. Att bara försöka stå stilla i vikt lite och låta kroppen vänja sig och återhämta sig. MEN jag mår inte super bra av att inte få min dagliga medicin i form av rörelse. Jag känner mig rastlös och vet inte vad jag skall göra istället.

Träningen har ju varit min sysselsättning. Det är som att bli sjuk och vara tvungen att vara hemma från jobbet fast man gör nått jätteviktigt och egentligen inte kan vara hemma. Man har inget val, men man är inte direkt glad för det. Jag är inte glad för att jag inte kan promenera längre. Jag försökte gå till affären idag, och det klickade till i höften när jag kom ut ur affären och sedan fick jag halta hela hemvägen. Jag skall ta tre-fyra dagars vila för höften, URK! Men sedan så tänker jag försöka cykla i lugnt tempo och simma. Nästa månad hoppas jag kunna köpa mig ett simkort på valhalla så jag kan simma oftare och kanske sparar lite pengar. Hoppas att simningen inte är kass för höften också?

Jag vet verkligen ingenting om hur man gör med skador. Att vara så överviktig som jag varit och fortfarande är... är en enorm stress på kroppen från början. När man sedan börjar släpa sig runt och tvinga de små musklerna och benen att klara av att släpa runt på all den där övervikten i träningspass.. så är det ju en Ännu större påfrestning för kroppen. Och det är så lätt att man skadar sig själv om man inte vet vad man gör. Jag vet inte vad jag gör för det mesta.


Nu blir det att börja om från början. Så tänker jag. Och ja. Det jag är rädd för är att tappa vanan jag fått in. Att förlora min rutin. Det blir så mycket svårare att träna om man måste kämpa med att få in rutinen på det varje dag också. Hoppas den håller i sig fast jag tar lite semester några dagar.
Kram //H-M

PS: Efter lite googlande så anser jag att det som troligen är mitt problem är något som kallas för Snapping Hip. http://en.wikipedia.org/wiki/Snapping_hip_syndrome Där rekommenderades det Vila i 48-72 timmar, smärtstillande och stretching och att man skall dricka ordentligt med vatten, och is på området.
Jag hade beslutat redan innan att ge mig själv 4 dagars vila. Och min höft har ju inte hunnit bli så värst skadad av detta, jag slutade ju gå direkt när jag kände av problemet. Hoppas det är tillräckligt.

2 kommentarer:

  1. Stretchar du som du ska då? Och du kan inte gå långa tokpromenader VARJE dag utan att kroppen tar stryk, du måste ju vila en massa i mellan och ge kroppen en chans att återhämta sig, annars kommer det bara att gå åt pipan. Kram och hej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nog lite halv kass med att stretcha ordentligt. Och jag går varje dag, det är härligt. Jag tyckte inte det var jobbigt. Men kroppen klagade tillslut då i alla fall.

      Radera