2012/06/27

Svältläge, ämnesomsättning och sånt.

Jag har surfat runt lite mer, förvirrad över att min vikt står så stilla som den gör trotts att jag äter och rör mig bra osv. Det jag hittade var intressant och blir ett nytt inlägg tvärt emot Refeed tanken och den lilla debatt jag startat med mig själv. Två grymma inlägg på bästa sajten Träningslära.se!

http://traningslara.se/svaltlage-lag-amnesomsattning-del-1-sanning-eller-myt/
http://traningslara.se/svaltlage-lag-amnesomsattning-del-2-de-som-sticker-ut/

Jag tog till mig av det som stod här - och fick en känsla av bakläxa. De senaste veckorna har krånglat med vikten, men frågan är - har jag inte också krånglat med maten? Har det inte börjat wobbla lite? Jag vet inte. Men jag har inte varit så noggrann med att väga allt och verkligen dubbelkolla allt. Mina antaganden om hur mycket jag åt.... var dem verkligen rätt? Stoppade jag inte i mig en ost skiva till som jag inte skrev upp?

Den här texten fick mig att undra. Jag har tidigare lagt min kcal förbrukning (som jag uträknat den) på omkring 1000 kcal... men då visste jag ju också att jag förmodligen grovt underskattade vad jag åt. Särskilt sånt som är väldigt kcal-rikt. Man kanske inte vågar se sanningen. Men när jag låg runt 1000 så gick jag ned i vikt. Kanske har jag börjat överskatta min förmåga att räkna kcal... ? Jag vet inte. Men för att testa den här teorin så skall jag kämpa extra hårt en vecka för att verkligen väga allt jag äter och skriva upp allt.

Vad jag hoppas är att det skall funka, och att jag då lärt mig något om mig själv.

4 kommentarer:

  1. Då håller vi tummarna ordentligt för att det gör en skillnad! Samtidigt kan det ju bero på att du bygger muskler istället?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Håller med där. Hoppas verkligen!

      Radera
  2. Du är så jävla duktig fina Miranda! Är helt beroende av din blogg och att följa dina framsteg! Jag hoppas du inser hur GRYM du är!!! Ge aldrig upp, du är verkligen värd det här och du kommer att fixa det! Det finns så många här ute som tror på dig! Puss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så hemskt mycket Vendela! Du är också grym! PUSS

      Radera