2012/06/25

Kan jag få sänkt ämnesomsättning?

Jag fick den här kommentaren och kände att jag skulle svara i ett inlägg.
.25 juni 2012 18:37

jag är 16 år och 1210 kalorier per dag,Tränar mycket. Kan jag få sänkt ämnesomsättning? Skulle uppskatta ett inlägg om vad det innebär om de skulle hända :)

Bra blogg!

Tyvärr, jag är inte utbildad inom näringslära på det sättet att jag kan berätta vad som händer när man får sänkt ämnesomsättning. Det är ett väldigt svårt ämne. Jag har läst lite näringslära, men inte alls nog för att kunna förklara bra. Mitt bästa tips är att man googlar och läser på på många ställen innan man börjar göra något med sin kropp. Man skall vara försiktig!

Men att äta mycket låg mängd kalorier (enligt min uppfattning) leder till att kroppen tror att du svälter, vilket leder till att kroppen drar ned på ämnesomsättningen för att rädda ditt liv, och den skulle tydligen enligt vissa även börja använda dina muskler som drivmedel istället för fettet. Därför kan din kropp efter ett långt tag med låg mängd kalorier och hög mängd träning sjunka i sin ämnesomsättning. Det är troligt att ämnesomsättningen går ned om man svälter sig själv ja. Som jag skrev om tidigare, så är det ett sätt att Höja sin ämnesomsättning igen om man ätit för lite att man tar en dag då man äter riktigt ordentligt, för att kickstarta ämnesomsättningen igen. Sedan så är det bäst för kroppen att inte behöva gå ned i svält, så man skall inte äta för lite kcal om dagen, det leder bara till svält och muskelförlust och att kroppen vägrar gå ned i vikt dessutom om det är det man försöker med.

Men du som är 16 år, och du tränar mycket, borde äta normalt och 1210 kcal om dagen låter VÄLDIGT LITE för till och med en vuxen kvinna. Att banta innan man är fullvuxen kan vara farligt. Jag skulle avråda Starkt från banting för någon under 18 år såvida inte du lider av fetma enligt bmi.

 Du tränar mycket skriver du. Jag är säker på att om du vill vara i bra form så räcker det nog med träning! Räkna ut vad du MINST behöver äta om dagen kan du göra här: http://www.bmi-calculator.net/bmr-calculator/metric-bmr-calculator.php Det där berättar ditt Basal Metabolic Rate - det är det du förbränner av dig själv om du skulle ligga helt stilla hela dagen, i vila. Med träning så måste man oftast lägga till det man förbränner på träningen till den grund siffran. Och hur aktiv man är till vardags annars också.

Om man som vuxen skall gå ned i vikt så rekommenderas det att man lägger sig ca 500 kcal under den totala summan av det man förbrukar för att ligga i negativ energibalans och gå ned i vikt i en takt som är bra för kroppen, och som dessutom skonar kroppen från att hamna i svält och sänka ämnesomsättningen.

//H-M

4 kommentarer:

  1. Det är bra att ha hög ämnesomsättning för det är då man förbränner maten man äter. Låter som om ni fått det om bakfoten om ni inte vill gå upp i vikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Alltså - vi vill undvika att få för låg ämnesomsättning. Förlåt om det blev snurrigt i inlägget.

    SvaraRadera
  3. Tusen tack för svaret, hjälpte mig att få en bättre inblick!

    SvaraRadera