2012/03/14

Har någon sett min vante?

Har vi ett gemensamt medvetande? Det är vad jag undrar efter att  ha ägnat dagen åt att titta på dagen-efter programmet för Melodifestivalen, kikat på nätet där jag tryckt in sökordet "Loreen" och samtidigt undrat - varför blir jag intresserad? Är det verkligen så att vi kan höra vad som är bra? Borde inte smaken vara mer uppdelad? Vi alla påverkas av varandras åsikter. En del "tanke-läsare" till trollkarlar spelar på vårt flockbeteende. Reklamannonser spelar på samma sak. Videos på you-tube kan bli nedklickade av miljoner av människor som tittar på dem. Vi är som en enda helhet tillsammans. Ett djur, där majoriteten vinner och styr oss. Meme är ett intressant fenomen. Där en idé kan sprida sig som ett virus ibland befolkningen. Vad betyder det? Jag vet inte. Men det är i alla fall intressant att se mönster man inte väntade sig. Allt man behöver göra är att öppna ögonen lite.

Varför kunde jag på några få hundra meters avstånd från mitt hem och från varandra hitta dessa tre exempel på att vi är en flock som alla i grund och botten tänker ganska lika? Även om man tänker annorlunda eller udda så tänker man ju lika ändå. Jaja. Hoppas någon hittade sin vante tillslut.

//Hanna-Mirari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar