2013/01/08

Visionboard och Rivstart



Min vision för 2013 under uppbyggnad!
Min mamma överraskade mig i julas. Hon satte igång filmen "The Secret" som jag hade bränt ut till henne för ett bra tag sedan då jag börjat min viktnedgång. Och hela familjen såg på den. Jag vet inte hur det påverkade resten av familjen, men min mamma har lyckats peppa igång mig på detta tema igen. Mamma har jobbat på sin visionboard nu dessa veckorna och hon lyckas jättebra! Man måste bara våga tro att det funkar och då gör det det! Så jäkla coolt.

Men detta positiva målinriktade tänkandet kräver ändå vis tankekraft. Man måste försöka ta bort alla "jag kan inte" eller alla "om bara" och så. Man måste tänka bort gränserna och låtsas som om man redan har det man vill manifestera för sig själv. Och det kräver att man går tillbaka och tänker om och tänker nytt. Och att man påminner sig själv regelbundet.

Att faktiskt ganska svårt att sätta sig ned och försöka välja mer bestämt vad man vill ha, eller vad man vill göra i sitt liv. Och man inser också att det finns många saker man kanske tror att man vill ha som egentligen är helt oviktiga och som man inte är beredd att lägga ned mental energi för att försöka få att hända. Andra saker är kanske sånt man vill ha, men inte just nu. Osv. Det är också en bra sak med att göra en vision för året som kommer. Att sätta upp mål för ett år, och fokusera på dem. Och såklart bör man ju ha en långsiktig plan också. Men många bäckar små leder till ett stort hav i framtiden.

RIVSTART Dag 3

Och så kommer vi till Rivstarten då. Är peppad till tusen! Har motionerat tre dagar i rad nu. Och följer planen för att klara 5K bra. Idag var det 8x1 min löpning intervaller. Och kosten går bra. Märker när jag kaloriräknar att det är lite av en varannandagstendens i min kost. En dag äter jag mindre och står emot mer sug, och nästa dag blir jag mer sugen och äter omkring 500 kalorier mer.

Och för den som är intresserad så har jag satt mitt kaloriintag på omkring 1400-1500 kcal som ett mål. Och tränar jag (för omkring 200-300 kcal) extra så sparar jag dem kalorierna till viktminskningen. Jag äter lchf, och det funkar bra. Jag fortsätter mitt räknande för att jag trivs med det. Det har blivit en trygghet. Men jag känner inget tvång att göra det, och jag äter det jag bestämt och lagom i större utsträckning när jag räknar det. Räknar jag inte "ser jag inte" och "minns inte" vad jag ätit och tappar lätt kontrollen. Så för mig behöver jag den tryggheten.

Min plan för min framtida kost när jag nått normalvikt är att sakta fasa ut räknandet och äta lchf mer fritt. Men det går inte att frångå att en sockerberoende som jag behöver lite extra stöd i form av kontroll av kosten. Huvudsaken för min del är att jag skall kunna släppa loss ibland, att jag skall vara snäll och förlåtande om jag missar och att jag skall njuta av allt jag äter. Men att hitta ett normalt ätande... det är min nästa kamp. Och det blir vad jag får jobba med när jag nått målet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar