2013/01/28

Inspiration till egen stil

Jag fick låna en bok av min mamma som varit i Stockholm på Designmässa och även sprungit runt på Söder och blivit inspirerad av allt möjligt spännande. Jag är väldigt kass på att orka läsa böcker, brukar välja ljudbok istället. Men den här boken som hete Modemanifestet var ju om ett kärt ämne för mig, mode och kläder och stil.

Det visade sig även handla om andra favo-ämnen, som ekonomi, miljö och att ta ett ansvar för vad och hur man konsumerar! Jätte smart bok! Och det som var bäst av allt var att den inte gav så många konkreta förslag på hur man skulle göra var skriven på ett sätt som gjorde den lätt att läsa även för en okoncentrerad typ som mig!

Det satte genast igång de kreativa safterna i skallen på mig och nu är jag i full gång med att hitta min stil på riktigt och verkligen våga lita på mitt eget smaksinne. Som föredetta tjockis har jag inte så många erfarenheter av att ha valmöjligheter när jag köper eller tar på mig kläder. Så för mig är det som att få bli fjorton år igen och nu måste jag treva mig runt i en värld av möjligheter. Vilket är både grymt roligt och en aning stressande. Många val = fler saker kan gå fel! Men också, många val = fler gånger kan jag se bättre ut.

Jag hade tänkt sluta konsumera, jag har också varit grymt duktig på det. Den här boken handlar ju om totalt köpstop och att använda de kläder man har på nya sätt istället. Jag har dock, eftersom jag gått ned i vikt så mycket inte så mycket kläder i min garderob att det finns överflöd. Min garderob är inte överviktig, den är snarare undernärd. Visa fronter finns såklart mycket saker på, men på andra är det inget. Jag har till exempel inte en enda bomullsklänning, inte en enda söt liten dagklänning, ingen "lilla svarta". I klänningsväg finns det bara en enda jersey-klänning i svart som jag inte kan använda för att den kliar så mycket där det sitter svart glitter. Så det gapar stora hål i min garderob. Ett annat hål är en neutral kappa i rätt storlek, en lite tjockare vårjacka i neutral färg också. Båda dem sakerna hittade jag idag på second hand affären "Ungdomshjälpen" idag. Och det var svårt att bara köpa dem få saker jag köpte, för det fanns så mycket som både var jättesnyggt och satt fint. Men jag har inte totalt köpstop, jag har bara köpstop på allt som jag inte BEHÖVER. Det skall inte finnas någon nöjesshopping!

Hanna-Mirari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar